Як зробити аналіз конкурентів для SMM: Топ 9 інструментів та підходів

Конкуренція у соцмережах дика. І цікавим контентом не обмежишся. Треба робити контент швидше, або краще, ніж конкуренти. І для цього, звичайно, треба вміти їх аналізувати. Це допомагає виявляти виграшні стратегії (наприклад, актуальні на Заході), виявити свою унікальність і переваги, а також — уникнути помилок.

Smm аналіз конкурентів — це не просто переглядання того, що вони постять. Сюди входять дослідження контенту, рекламних кампаній, активності аудиторії, охоплення та ефективності різних форматів комунікації. Сьогодні розглянемо детальніше, що це таке і як його правильно проводити.

Безкоштовний майстер-клас

для SMM-спеціалістів

Дізнатися більше

Чому аналіз конкурентів важливий для SMM

Конкурентний аналіз дає змогу:

  1. Розуміти ринок. Ви починаєте помічати, які тренди працюють у вашій ніші, які формати контенту подобаються аудиторії і які повідомлення дають найбільше реакцій. 
  2. Оцінювати ефективність контенту. Що краще — короткі відео чи каруселі? Квадратні дописи чи прямокутні? Повторювати тренди чи робити ставку на власну аутентичність? Аналіз допоможе знайти відповіді.
  3. Оптимізувати рекламу. Ви зможете подивитися результати реклами конкурентів  в Instagram або Facebook (через Ads Library), дізнатися, які оголошення  і креативи дають кращі результати.
  4. Знайти власні точки росту. Можна виявити прогалини у стратегіях конкурентів і зробити це перевагою для власного бізнесу або бренду, з яким ви працюєте.

Аналізуючи конкурентів, ви можете вдосконалити вашу SMM-стратегію та підвищити ефективність. Ваш контент значно покращується:

  1. Ви адаптуєте контент-стратегію: виявляєте популярні формати, рубрикатор, оптимізуєте частоту постину. Та що завгодно.
  2. Поліпшуєте комунікацію з аудиторією: переходите на більш залучаючі формати, впроваджуєте інтерактиви (опитування, конкурси, ігри), адаптуєте tone of voice для кращої взаємодії з підписниками
  3. Робите рекламу окупною: обираєте правильну цільову аудиторію, креативи, посили, формати. Надихаючись тим, що в конкурентів ВЖЕ СПРАЦЮВАЛО.
  4. Знаходите свої унікальні формати: якщо конкуренти не використовують якість формати або канали, ви можете зайняти цю нішу та отримати лояльність нової аудиторії.

Аналіз конкурентів в інстаграмі чи на інших платформах — це не просто копіювання чужих ідей, а стратегічний інструмент, що дозволяє уникнути помилок і надихнутись на нові ідеї для власного розвитку.

Навіщо потрібний аналіз конкурентів та яку корисну інформацію можна отримати

Грамотний аналіз конкурентів смм дає відповіді на ключові запитання:

  • Як часто публікувати дописи і рілс, щоб підтримувати активність аудиторії?
  • Який контент найкраще працює у вашій ніші?
  • Які рекламні кампанії стимулюють продаж і  залучають підписників?
  • Як конкуренти взаємодіють зі своєю аудиторією? І 
  • Які канали та формати та комунікації використовуються найефективніше?

Давайте ж тоді розглянемо критерії за якими вам потрібно проаналізувати ваших конкурентів.

1. Контент-стратегія конкурентів

Аналізуючи конкурентів, варто звернути увагу на:

  • Тематику постів: про що конкуренти говорять найчастіше? Бо якщо говорять, то мабуть працює.
  • Частоту публікацій: як часто виходять сторіс, пости, відео?
  • Візуальний стиль: чи є фірмові кольори, шрифти, який стиль подачі контенту?
  • Тон комунікації (tone of voice): бренд спілкується дружньо, офіційно, жартівливо?
  • Оригінальність: який приблизно відсоток оригінальних ідей у контенті? Чи він такий як у всіх?

2. Формати контенту

Від форматів залежать охоплення та взаємодія. Щоб зрозуміти, що працює краще, аналізуйте, що поститься: Reels, TikTok-відео, каруселі? Є текстові дописи, чи їх давно вже замінило відео? Це сторіз на репост, чи довгі залучаючі сторітеллінги? Чи є контент, створений користувачами — UGC?

3. Активність та залученість аудиторії

Звертайте увагу на середню кількість лайків, коментарів, репостів під постами. А також чи реагують конкуренти на коментарі, і як вони ведуть діалог з підписниками. Це може бути для вас ознакою “середньої температури по палаті”, по якій ви будете оцінювати якість вашої роботи.

4. Рекламні кампанії конкурентів

  • Які продукти або послуги просувають конкуренти?
  • На які сегменти аудиторії спрямовані кампанії?
  • Які креативи використовують у рекламі (статичні банери, відео текстові оголошення)?
  • Які заклики до дії (CTA) та офери використовуються найчастіше?

Окрім Facebook Ad Library, про які ми вже згадували вище, можна використовувати спеціальні сервіси на кшталт BigSpy або Publer, щоб проаналізувати рекламу в instagram.

5. Використання блогерів та лідерів думок

Колаборації з інфлюенсерами підвищують до бренду та допомагають розширити охоплення. Важливо знати, з якими блогерами конкуренти працюють, як формати реклами використовуються (нативні згадки, огляди, спільні ефіри), як  на це реагує аудиторія? Не завжди для успішного просування треба відомі блогери. Для когось кориснішими будуть мікроінфлюенсери, бо їм довіряють.

Аналіз конкурентів допоможе вам визначити ефективні методи просування, виявити тенденції та налаштувати свою унікальну стратегію під реальні запити аудиторії. 

Підходи до аналізу конкурентів

Сьогодні три найпопулярніших способи аналізу конкурентів — ручний, автоматизований та SWOT-аналіз. Розглянемо їх детальніше.

Ручний аналіз конкурентів

Дає змогу глибше вникнути в контентну стратегію конкурентів, проаналізувати реакцію аудиторії та відчути їхній стиль комунікації. Ви просто заходите на їх сторінки, збираєте дані і формуєте суб’єктивну думку щодо контенту, візуального стилю, тональності комунікації.

Він потребує більше часу, але дозволяє отримати глибоку та якісну інформацію, або помітити деталі, які вам ніколи не підсвітять автоматизовані сервіси Якщо конкуренти мають сильний впізнаваний стиль, варто подумати, як зробити свій контент ще більш унікальним.

Серед показників, які варто аналізувати обов’язково:

  • Кількість лайків, репостів та коментарів.
  • Які питання найчастіше ставлять підписники.
  • Найпопулярніші пости за охопленням.
  • Як бренд відповідає на коментарі (і чи відповідає взагалі).

Якщо у конкурентів активна взаємодія з аудиторією, варто подивитися які тригери вони використовують.

Автоматизований аналіз конкурентів

Швидко дає великі обсяги даних про рекламу, залученість, охоплення і аудиторію конкурентів через спеціальні сервіси. Ми їх розглянемо трошки далі.

Автоматизовані інструменти дозволяють швидко зібрати аналітику, зокрема:

  • Найуспішніші публікації за залученістю
  • Ключові слова та популярні хештеги, які використовують конкуренти
  • Найкращий час для постингу та частота публікації.
  • Аналіз реклами, охоплення, залученості

Серед сервісів для аналізу конкурентів: Popsters (контент), Social Blade (статистика профілів), LiveDune (залученість), Facebook Ad Library (активні рекламні кампанії), BigSpy (рекламні креативи), Publer (оголошення) конкурентів

SWOT-аналіз конкурентів у SMM

Чудовий метод аби систематизувати інформацію, визначити слабкі та сильні сторони конкурентів, а також знайти можливості для розвитку власного бренду або бренду, з яким ви працюєте.

Ви визначаєте:

  • Сильні сторони – що працює добре.
  • Слабкі сторони – які недоліки помітні.
  • Можливості – які ніші або стратегії ще не використовуються конкурентами.
  • Загрози – які ризики можуть вплинути на вашу SMM-стратегію? Наприклад, які можливості ви упускаєте, бо конкуренти вже щось використовують, а ви ні?

Аналіз конкурентів у SMM – це не разова дія, а постійний процес, який допомагає залишатися конкурентоспроможним.

Інструменти SMM-спеціаліста для аналізу конкурентів

Розберемо 9 популярних сервісів, що допомагають досліджувати контент, рекламні кампанії, активність аудиторії, та навіть демографічні характеристики підписників конкурентів.

Аналіз контенту та активності конкурентів

1. Popsters

  • Формати контенту із найбільшим залученням
  • Найпопулярніші пости конкурентів
  • Динаміка активності аудиторії

Popsters зекономить час і вкаже, які типи контенту найкраще сприймає аудиторія конкурентів. 

2. Social Blade

  • Динаміка переглядів відео (для YouTube, TikTok)
  • Статистика зростання підписників
  • Оцінка залученості

Показує, як змінюється популярність конкурентів, які відео або кампанії приносять їм найбільше нових підписників.

3. LiveDune

  • Статистика Instagram, Facebook, TikTok
  • Популярні пости конкурентів
  • Рівень залученості аудиторії

Дає можливість відстежувати, як змінюється активність конкурентів у соцмережах, які стратегії приносять їм найбільший успіх і які тренди вони використовують.

Аналіз реклами конкурентів

1. Facebook Ad Library

  • Усі активні рекламні оголошення конкурентів
  • Дата запуску рекламної кампанії
  • Використані в рекламі креативи та тексти

Кожен може безкоштовно подивитися, які оголошення наразі використовують конкуренти, які акції або меседжі вони просувають.

2. BigSpy

  • Популярні рекламні креативи у різних нішах
  • Формати реклами, які отримують найбільшу взаємодію
  • Тексти та заклики до дії, які працюють найкраще

Сервіс для аналізу реклами в instagram. Ідеальний для пошуку натхнення: ви побачите, які рекламні оголошення отримують найкращі результати, і зможете використати подібні підходи у своїх кампаніях.

3. Publer

  • Конкурентні рекламні кампанії в соцмережах
  • Оцінка ефективності оголошень
  • Використання формати контенту

Показує, як конкуренти оптимізують свою рекламу та які стратегії працюють найкраще у вашій ніші.

Аналіз аудиторії конкурентів

1. HypeAuditor

  • Рівень залученості підписників
  • Аудиторія конкурентів (вік, стать, географія)
  • Відсоток ботів серед фоловерів

Показує, чи є у конкурентів реальна активна аудиторія, чи вони використовують накрутки.

2. Heepsy

  • Підписники конкурентів
  • Активність аудиторії
  • Потенційні блогери для співпраці

Можна знайти блогерів, з якими співпрацюють конкуренти, та оцінити ефективність колаборацій

3. Brand24

  • Згадки конкурентів у соціальних мережах
  • Загальна репутацію бренду
  • Тональність відгуків про компанію

Використовуючи ці інструменти для аналізу ца ви зможете створити ефективну SMM-стратегію, уникнути помилок конкурентів та знайти нові можливості для розвитку бренду.

Де навчитися аналізувати конкурентів SMM-спеціалісту

Аналіз конкурентів у SMM — це навичка, яка спочатку може викликати деякі складнощі, але з часом стає звиклою рутиною.

Онлайн-курси з SMM-аналітики

Курси SMM 5.0 та SMM Бізнес, наприклад, допоможуть не тільки зрозуміти, як аналізувати конкурентів, але й навчитися використовувати аналітичні сервіси, оцінювати ефективність контенту та будувати власну стратегію. Причому перший з фокусом на роботу SMM-cпеціаліста, а другий — на показники, пов’язані із ростом і розвитком бізнесу.

Корисні блоги та ресурси

Для постійного вдосконалення варто стежити за провідними ресурсами у діджитал-сфері:

 Блоги та медіа про SMM

  • Hootsuite Blog 
  • Sprout Social Blog
  • SendPulse Blog 
  • Netpeak Journal

Телеграм-канали про SMM

  • Діджитальня
  • Діджитал Маркетинг UA
  • NewLook

Практичні кейси з розбором аналізу конкурентів

Один із найефективніших способів навчитися аналізувати конкурентів — розбирати реальні кейси.

Знайти їх можна, наприклад, на AIN.UA, HubSpot, Ahrefs Blog.

Часто аналіз конкурентів обертається цікавими маркетинговими баталіями. Наприклад, McDonald's vs. Burger King часто тролять один одного, але заодно і надихаються на розвиток. King помітив, що McDonald's просуває нове меню через рекламу в Instagram, зрозуміли що активно реагує на інтерактиви, і запустили серію жартівливих рекламних роликів у TikTok,.

Adidas виявив, що Nike активно співпрацює з мікроінфлюенсерами у спорті, і почав власну кампанію з локальними блогерами та спортсменами.

Аналіз конкурентів у SMM — це не разова дія, а постійний процес, який допомагає залишатися попереду у вашій ніші. Приходьте на навчання в NewLook і залучайте ще більше клієнтів!

Автор статті:  
Горова Поліна